İsviçre, Alpler'in altında dev bir ulaşım ağı kurdu

İsviçre, Alpler'in altında oluşturduğu dev yeraltı ulaşım ağı ile demiryolu taşımacılığını artırarak çevre dostu bir ulaşım modeli sunuyor.
İsviçre, yaklaşık otuz yıldır sürdürdüğü lojistik projesiyle Alp dağlarının altını dev bir yeraltı ulaşım ağına dönüştürdü. Bu proje, Avrupa genelinde karayolu yük taşımacılığını demiryoluna kaydırma hedeflerinde önemli bir aşama kaydedilmesini sağladı.
DEMİRYOLUNUN PAYI ARTIYOR
Ülke genelindeki toplam tünel ve galeri uzunluğu 2.000 kilometreyi aşarken, Alpler arası yük taşımacılığında demiryolunun payı %74'e ulaştı. Alpler Ötesi Yeni Demiryolu Bağlantısı (NRLA) adı verilen bu mega proje, Lötschberg, Ceneri ve 57 kilometre uzunluğuyla dünyanın en uzun demiryolu tüneli olan Gotthard Taban Tüneli’ni bir düz hat üzerinde birleştiriyor. İnşa edilen düz zemin rotası, lokomotiflerin dik eğimleri tırmanmak zorunda kalmasını engelleyerek daha uzun ve ağır yük trenlerinin daha az enerjiyle çalışmasına olanak tanıyor.
ÇEVRE DOSTU TAŞIMACILIK
Eurozone taşımacılık verilerine göre, bu hatlar üzerinden yapılan demiryolu taşımacılığı, ağır vasıta kamyonlara kıyasla ton-kilometre başına beş kat daha az enerji tüketimi ve dört kat daha az sera gazı salımı sağlıyor. 1990'lı yıllarda İsviçreli seçmenlerin onayıyla yürürlüğe giren "Alp Girişimi" ile mesafe bazlı ağır vasıta ücretlendirmeleri, bölgedeki lojistik dengelerini değiştirdi. 2000 yılında Alplerden geçen kamyon sayısı yıllık bazda üçte bir oranında azalarak 2018'de 941.000'e geriledi. 2022 yılı itibarıyla Alp geçişlerindeki yıllık kamyon sefer sayısı 880.000 seviyesinde kaydedildi.
- 08:22Altın toparlanma hayallerini suya düşürdü: Milyonlarca yatırımcıyı korkutan senaryo
- 08:12Damla Can, 7 yıllık ilişkisini evlilikle taçlandırdı
- 08:02Otoyol altından çıkan tünelleri 100 bin yılan doldurdu: Doğanın sessiz çığlığı
- 07:52Dünyanın en uzun gölü: Tanganyika Gölü'nün sırları
- 07:40Büyükelçi kovalamış, Türk polisi yakalamış, FBI uçurmuş!







