• satrroıad dörüm
DÜNYA
Yayınlanma : 28 Haziran 2026 23:19

Kullanılmış nükleer yakıt geri dönüştürülecek: Rusya dev tesis kuruyor

Kullanılmış nükleer yakıt geri dönüştürülecek: Rusya dev tesis kuruyor
Rusya, kullanılmış nükleer yakıtı yeniden işlemek üzere 400 ton kapasiteli dev bir tesis kuruyor. 'Kapalı yakıt döngüsü' ile atık azaltmayı ve kaynak verimliliğini artırmayı hedefleyen proje, küresel pazardaki konumu güçlendirecek.

Rusya'nın devlet nükleer enerji şirketi Rosatom, kullanılmış nükleer yakıtı yeniden işlemek üzere devasa bir tesis kurmaya hazırlanıyor. 400 tonluk kapasiteyle başlayacak tesis, modüler yapısı sayesinde ilerleyen yıllarda kapasitesini artırmaya olanak tanıyacak. İlk modülün faaliyete geçmesinin ardından yaklaşık on yıl içinde tam kapasiteye ulaşılması planlanıyor. Bu proje tamamlandığında, Rusya'nın hem termal hem de hızlı nötron reaktörlerinden çıkan kullanılmış yakıtı işleyebilen en büyük yeniden işleme tesisi unvanını taşıyacak.

sempati mobilya

'Kapalı Nükleer Yakıt Döngüsü' Hedefi

Rosatom yetkilileri, projenin temel stratejik hedefinin 'kapalı nükleer yakıt döngüsü' oluşturmak olduğunu vurguluyor. Bu döngüde, kullanılmış yakıtın içindeki değerli elementler olan uranyum ve plütonyum ayrıştırılarak yeni nükleer yakıt üretiminde tekrar kullanılacak. Bu yenilikçi yaklaşım, hem radyoaktif atık miktarını önemli ölçüde azaltmayı hem de mevcut nükleer yakıt kaynaklarının verimliliğini maksimize etmeyi amaçlıyor.

Küresel Pazarda Güçlü Konum Hedefi

Şirket yetkilileri, dünya genelinde yaklaşık 360 bin ton kullanılmış nükleer yakıt stoku bulunduğunu belirterek, yeni tesisin sadece Rusya'nın iç ihtiyaçlarını karşılamakla kalmayacağını ifade ediyor. Rosatom, artan yeniden işleme kapasitesiyle, yurt dışında Rus teknolojisiyle çalışan nükleer santrallere de uzun vadeli yakıt geri dönüşüm hizmeti sunmayı hedefliyor. Bu stratejik hamleyle, Rusya'nın küresel nükleer yakıt pazarındaki liderlik pozisyonunu pekiştirmesi öngörülüyor.